maanantai 1. lokakuuta 2007

SKK vierailu

Tänään vierailimme Klassikan TVT tiimin kanssa Savonlinnan koulutus- ja kehittämiskeskuksessa tutustumassa eTiimi hankkeen lopputuotoksiin.
http://www.etiimit.fi/

Klassikan "virtuaaliopettajia" oli mukana kuusi. Pia Ahtonen (Latina), Pauliina Borgström (UE,FI,PS), Marja Tihtarinen-Ulmanen (BI,GE), Ritva Tilaeus (HI,YH,OPO), Juha Tornainen (PS,OPO), Aarne Hagman (BI,GE) ja allekirjoittanut.

Tutustumiskäynnin tarkoituksena oli myös innovoida uutta hanketta eteenpäin yhteistyössä SKK:n väen kanssa. Kokemukset ovat olleet hyvät ko. koulutusmuodosta ja usko uuden hankkeen läpimenoon on suuri. Toki hankkeen saaminen paperille ja hakemusmuotoon vaatii vielä tuhottomasti työtä ja yhteisneuvotteluita SKK ja Kuopion koulutuspalvelukeskuksen välillä.

eTiimiläiset kokemukset olivat 110% positiiviset ja he olivat silmiinpistävästi ylpeitä tuotoksistaan. Erityisesti huomattavaa oli että uusien työkalujen oppiminen oli antanut uutta luottamusta TVT:n käytöstä opetuksessa.

Vierailun jälkeen Klassikan tiimi "bodasi" automatkan eli oikeastaan keskusteli ja pohti näkemäänsä ja kuulemaansa. Yhtenä yleiskommenttina kaikki olivat samaa mieltä, että ko. tyyppinen koulutusmuoto on ehdoton, jos TVT halutaan jalkauttaa opetusmaailmaan pysyvästi, niin että siitä tulee oppimisen työväline eikä teknolaite opetusta koristamaan.

Toisena pääasian oli toteamus, että olemme samoilla linjoilla ja jotkut opettajistamme ovat jo omaksuneet ko. tuotteita omaan opetukseen. Toki nykysuuntaus Klassikassa vie enemmän verkkovideon tuotantoon.

Loppupäätöksenä oli, että pidämme koostavan "seminaarin" jossain (Rosso...jos reksi maksaa) ja teemme esityksen Klassikan opettajakunnalle verkkovideojärjestelmää tukevista työkaluista joita lähtisimme voimallisesti ajamaan opetuksen "tukityökaluiksi". Työkalujen valinnassa ja määrässä pyritään noudattamaan harkintaa ettemme aiheuta ns. teknoähkyä kenellekkään (ehkä vähän...).

Kiitoksia Ullalle, Maisalle, Ilkalle, Teemulle ja Pekalle sekä koko eTiimin pumpulle vierailumahdollisuudesta. (Kaikki eivät valitettavasti mahtuneet kuvaan)
Palaamme ahjon ääreen marraskuussa ja aloitamme lämmittämään seuraavaa rautaa Itä-Suomen lääninhallituksen suuntaan (HL pehmoiseksi ;))


Kirjaili, JS

http://www.peda.net/veraja/kuopio/klaslukio/maakuntalukio/koulutus

2 kommenttia:

Aarne Hagman kirjoitti...

Moi!

Tänne kokoan ja päivitän kaikki löytämäni tai saamani hyvät tvt-it-linkit:
http://del.icio.us/aarnehag/tvt-it
ja siellä erikseen we2.0-työkalut:
http://del.icio.us/aarnehag/web2.0

Alanpa tutustua noihin we2.0- työkaluihin paremmin, kun/jos jää aikaa ja testailen alkavilla ge4-, ge5- ja bi9- kursseilla. Voicethreadia olen jo kokeillut.
Eli sikäli tämäkin käynti antoi uutta kipinää.

Kuten jo Savonlinnassa totesin, huomaan itsekin suuntautuvani kokonaisten nettikurssien teosta yhä enemmän semmoisten työkalujen käyttöön, joilla voi mukavasti rakentaa jonkun pienen mutta ehkä sinänsä mielenkiintoisen ja havainnollisen ja toivottavasti sekä itseä että opiskelijoita piristävän digi/nettipalasen ihan tavalliselle oppitunnille.
Moodle on käyttökelpoinen siinä, että siellä voi teettää sen hyvillä ja monipuolisilla työkaluilla tehtäviä opiskelijoilla ja ne voi myös tarkistaa oppilaskohtaisesti kurssin arviointia varten. Voihan sinne myös linkittää em we2.0- työkaluilla tehtyjä juttuja.
Pedanet on minusta mainio väline ikäänkuin kurssin hallinnointiin. Sen moduuleilla voi informoida kurssin kulusta, laittaa jakoon oppituntien materiaalia, linkittää delicous-sivustolta vaikkapa aihekohtaisesti linkit yms.

Perästä kuuluu sanoi digitorven soittaja :-)

t.
Aarne

Anonyymi kirjoitti...

Hei!

Tässä minun mietteitäni, jotka heräsivät Savonlinnan käynnin aikana/jälkeen:

Käynnillä esiteltiin monia mieltä kutkuttavia uusia välineitä opetukseen ja oppimiseen.

Podcasteilla voisi laittaa opiskelijat tekemään vaikkapa gallupkyselyjä geeniruuasta tai geenitesteistä. Mindmap-työkalun hallitseminen olisi opiskelijoille hyvä uusi keino kokonaisuuksien hahmottamiseen. Vaikkapa kertaustunnilla tai jonkin asiakokonaisuuden käsittelyn jälkeen opiskelijat voisivat ryhmissä tehdä digitaalisia mindmappeja. Biologiassa voisi videokuvata vaikka minkälaisia demoja ja simulaatioita. Aikajana tuntuu myös kiehtovalta työkalulta, mutta sopinee enemmänkin esim. historiaan.

Jos/kun se hakemus ensi keväänä tehdään, niin minä kyllä painottaisin pedagogista puolta. Nämä kaikkihan ovat kuitenkin vain välineitä, joiden pitäisi palvella oppimista.

t. Marja