Kuva: Erikoistutkija Osmo Kuusi, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus
Seminaarin antina on puhtaasti verkostoituminen tulevaisuutta varten. Mihin lukio-opetusta seminaarin valossa voisi suunnata.
Ennakointi on avainsana ja globaalien muutosten mukanaeläminen on ehkä avainsana. Mitä omasta lukiosta puhutaan verkossa ja siihen osallistuminen voi olla yksi menestyksen avaimista. Unohtamatta toki perustehtävää eli koulutusta ja kasvatusta.
Web2.0, sosiaalisen webin haltuunotto on kutenkin koulutuksenkin saralla elintärkeää. Siihen maailmaan me nuoria koulutamme. Nämä työkalut on kuitenkin hallittava.
Millaista sivitystä tarvitaan tulevaisuudessa?
Oppia tietämään...
Oppia tekemään ...
Oppia elämään yhdessä ...
Oppia olemaan ...
Sivistys on avoimmuutta oppimiselle !
Honeywell Oy -Tj. Timo Saarelainen
Muutama teesi osaamisen ruokkimiseen:
Motivaatio - asenne työhön
Energisyys
Ymmärtää ja sitoutuu toiminnan strategiaan
Tekninen osaaminen
Kuvassa: Timo Saarelainen Honeywell Oy, KuopioHeikot signaalit ja niiden hyödyntäminen koulutussuunnittelussa
Kuvassa: DI Elina Hiltunen, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
Yritys 2.0 !
Mielenkiintoinen tuokio, joka vahvistaa ajattelemaani linjaa toisen asteen koulutuksen kehittämisessä. Heikot signaalit ovat mielenkiintoisia, mutta niistä olisi ns. perattava omalle sektorille hyödyllisimpiä.
...Klassikka 2.0.
Miten tuohon haasteeseen voisi reaalimailmassa vastata?
Opettajien koulutus ja asian valoittaminen pienin askelin. Tulevaisuuden työn ja koulutuksen työkaluja emme voi opettaa opiskelijoille, mutta voimme opettaa asioita, jotka auttavat omaksumaan tulevaisuuden työkalut helposti.
Pitänee rakentaa myös Google reader, jolla kerätä tietoa ja jalkauttaa ajatuksia opettajille ja opiskelijoille.
Muuta ihmeellistä ei loppupäivästä tarttunut hihaan, joten seuraavaan kertaan sitten....
J
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti